Min tid med Leona - del 1

Det hela började en helt vanlig kväll. Jag, mamma och pappa satt i vardagsrummet och mamma kollade hästannonser på blocket. Hon ropade på mig plötsligt och sa ''Kolla denna ponnyn, är inte den söt?'' Det var en bild på en liten, tjock och isabellfärgad ponny.
Direkt överförtjust blev jag inte.. men jag ville ändå att hon skulle ringa och det gjorde hon. Mamma och säljaren som hette Linda pratade länge minns jag. Jag tjuvlyssnade en del såklart haha ;)
 
De visade sig att ponnyn hette Leona och var 19år gammal (skulle fylla 20). Hon stod i Fjärrås som inte är så jätte långt ifrån oss. Hon hade tävlat upp till 80cm med de som ägde henne, vilket jag då tyckte var lika högt som jag tycker att MvsA är idag haha.
 
Söndag 1 Februari åkte jag, mamma och pappa neråt i vårt avlånga land för att provrida henne. Jätte snygg var hon kanske inte, tjock och fluffig. Jag tog av henne täcket och började borsta, jag minns att hon inte stod stilla i stallgången och att jag tyckte hon var väldigt stor haha.
 
 
Jag satt upp och hon var PIGG, hon backade ner i diket och var typ överladdad. Någon kontroll hade jag inte alls men jag vill ha henne iallafall. 
 
Knappt en vecka senare åkte vi ner till Fjärrås igen och skrev papper och tog med oss Leona hem. 6 Februari 2010 ♥ Det dröjde yttligare en vecka innan jag red henne för första gången här hemma. 
 
Hon var pigg, tog väldigt lång tid innan jag vågade galoppera. Hade ju inte så jätte stor ridvana då jag bara gått på ridskola en gång i veckan i några år, en egen ponny är verkligen en helt annan sak. Men med tiden lärde vi känna varandra och vi hoppade lite smått här hemma. Åkte av två gånger tror jag. Sedan en dag åkte vi upp till ridskolan och ställde fram lite hinder, efter andra hoppet låg jag snopen på backen haha. 
 
Det var en pigg ponny vi skaffat. Men jag gillade henne och hon gillade mig, vi var ett bra team. Sommaren kom och vi åkte på ett hoppläger i två eller tre dagar på ridskolan. Leona var pigg och jag hade inte direkt någon större kontroll över henne. Men vi kämpade på. Vi gjorde massa skoj den sommaren, busade i skogen. Det var även den sommaren jag lärde känna Emelie och vi var med varandra hela tiden. Grejade med Leona, red på åkern, galoppera och busade.
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:






Trackback