Åsiktsinlägg - Pessoabett

Pessoabett är något som alldelles för många ryttare rider på. Jag tycker helt klart att det borde förbjudas då det är oerhört smärtsamt för hästen! Jag har själv ridit på det , men slutade direkt när jag fick veta hur det verkligen funkar. Jag kommer aldrig någonsin mer att rida på det heller!
För er som inte vet vad ett pessoabett är så börjar vi med en bild , så alla hänger med.
Pessoabettet finns i lite olika varanter och storlekar. Vanligast är den på bilden. Bettet har den stora vanliga ringen plus en över och två under. I den övre ringen sätter du fast bettet , och i någon av dom tre övriga har du tygeln. De flesta som rider på detta bett använder sig av ett delta. Det är en ''läderrem'' som man fäster i den stora ringen och någon av dom små. Man kan variera skarpheten genom att flytta tygeln eller deltat mellan dom två små ringarna. 
När du drar i tygeln så vinklas bettet framåt kan man säga , den övre ringen pekar fram. Bettet trycker i hästens gom som ger signalen att höja huvudet , genom att bettet vinklas som det gör så trycker det även på hästens otroligt känsliga nacknerver. Det ger signalen att sänka huvudet.
Dom flesta hästar sänker huvudet pga detta bett. Då tänker ryttaren: Vilken bra bett , hästen går på tygeln hur lätt som helst och allt är jätt fint!
FEL! Hästen sänker huvudet pga smärtan , den går absolut inte på tyglen. Trampar inte under sig och skjuter inte upp ryggen. Detta är mycket obehagligt för hästen!
Dessutom så har bettet ingen kindkedja och det gör att du kan dra hur mycket som helst , inget kan stoppa. Smärtan för hästen blir helt obeskrivlig , tänk dig själv att ha den saken i munnen!
Jag kommer aldrig någonsin mer att stoppa detta bett i någon av mina hästars mun igen. NEVER!
Då tänker ni: Men om jag bara sätter tygeln i den stora ringen så blir det som ett vanligt tränsbett?
Nej , bettet kommer fortfarande att ge en otrevlig inverkan , eftersom det inte sitter fast i tränset i den stora ringen utan den lilla översta så kommer det ändå att vinklas framåt och trycka.
 
MEN allt detta betyder inte att bettet inte funkar bra på vissa hästar. En del trvis med det , en mjuk hand ger ett mjukt bett!
Dock så är det alldelles för många som använder bettet ''fel'' då dom inte vet hur det fungerar. 
Jag ber er tänka om , är detta verkligen det bästa tänkbara bettet för min häst/ponny?
 
Så här sitter det och så här ''trycker'' de:
 
 
Kommentarer
Postat av: Emelie

Va tycker du om sporrar och bett?

http://emeliepalmen.blogg.se/2012/november/sporrar-bett.html#comment

Säg va du tycker :)

2012-11-22 @ 13:03:05
URL: http://emeliepalmen.blogg.se
Postat av: Emelie

När kommer inlägget upp om issisar? :)

2012-11-22 @ 13:03:19
URL: http://emeliepalmen.blogg.se
Postat av: Michelle Petersson

Håller verkligen med. Jag hatar pessoabett!!!!! ;)

2012-11-22 @ 21:57:36
URL: http://Michelleryttaren.blogg.se
Postat av: Eas

Som du skrev i slutet så är det ju vissa hästar som går bra på det bettet, vilket jag håller helt med om. Jag rider en av mina hästar på pessoa. Han går toppen ! Det tror jag inte att han skulle göra om han nu fick ont ? Han hade inte hoppat Msv:A om han hade ont av det. Men han går på ett 3 delat pessoa, som alltså inte trycker i gommen. För inga 3 delade bett tränger i gommen. Men ALLA 2 delade bett tränger faktiskt i gommen. Och har sett att du rider på ett phelam bett, alltså 2 delat och fungerar EXAKT som pessoa förutom att det är kedja på phelam. Samma sak med hackamore, det kan tom. Bryta näsbenet på hästen om man använder det fel. Man måste kunna hantera starkare bett, så snällaste är ju det vanliga 3 delade tränsbettet.
MEN TOLKA NU INTE DETTA FEL. Jag vill bara säga mina åsikter och vad jag tycker och vet. Tycker annars att det är en rolig blogg att läsa !

Svar: Vissa hästar funkar riktigt bra på de :) Din då till exempel :) Det jag har ridit mina på var 3-delat men jag fick ändå känslan av att båda tyckte det var väldigt obehagligt.. :/ på leona tycker jag att pehlam funkar bra! hon känns glad liksom , de gör hon inte med pessoa :)
Kul att du gillar bloggen! :D
Caroline Hellgren

2012-11-22 @ 22:11:15
Postat av: Pernilla

Jag är helt med var jag som red och träna Lizzie så hon inte nu längre behöver pessoea :D själv rider jag båda mina hästar i tjocka 3delade bett mjuk hand mjukt bett mjuk häst :D

2012-12-01 @ 14:21:44
Postat av: Sofia Lindström

Håller med dig om att allt för många rider på pessoa, speciellt unga ponny ryttare som "inte har så stor koll" på vad hästarna har för bett, utan med att föräldrarna slänger på ett skarpt bett för att ungen ska kunna kontrollera ponnyn!
Jag red min storhäst på pessoa ett tag i hoppningen och när jag red ut för att kunna kontrollera honom så han blir lite lätt galen, men han trivdes väldigt bra på det bara jag vande mig vid att rida med det. Tycker det är ett bra bett för de som vet hur det ska användas!

Svar: Du verkar fatta exakt hur jag tänker och tycker! :) Både sune och Leona avskydde de!!Men vi hade en storhäst som hette power som jag red på pessoa och hon trivdes riktigt bra med det! :)
Caroline Hellgren

2012-12-01 @ 19:23:22
URL: http://sofialiiindstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:






Trackback