Åsiktsinlägg - Gamla hästar

Något som det alltid brukar vara ett jävla tjat om är gamla hästar. När anses en häst vara gammal? Alla tycker ju självklart olika. Mitt eget svar på den frågan skulle nog se ut såhär:
 
Vissa hästar blir gamla när dom är runt 14-15 år , kanske till och med ännu tidigare. Till exempel en galopphäst , den slits ganska fort och blir därför pensionerad ganska tidigt. Sen så varierar det ju helt klart från häst till häst. 
Jag skulle nog säga att en häst blir gammal då den inte vill mer. Då den börjar bli stel och ovillig i det den brukar göra. Svårt att uttrycka sig rätt så missförstå mig inte!
Leona t.ex , hon är 22 år ''ung'' ;) Hon älskar det hon håller på med , hon är galet pigg och vill så himla mycket! Jag ser inte henne som gammal. Åldern är bara en siffra! Enligt mig känns hon som ung och fräsch , eftersom jag håller igång henne. Hon har många år kvar men jag kommer ju självklart att inte rida henne lika hårt längre. Hon har levt länge , jag vet inte vad hon har varit med om. Vet inte hur mycket hon har blivit riden eller tävlad. Eftersom ålderssiffrorna är ganska höga så anser jag att hon löper större risk för att skada sig , hon är lite känsligare nu än förr. Men gammal , nej det skulle jag inte påstå :)
 
Till dressyr , inte min inriktning men jag skulle väl gissa på att det är dom hästar som kan tränas längst. Det är ju inte den farten eller vad man ska säga som i hoppning! Jag skulle nog säga att en dressyrhäst på 22 år är yngre än Leona. Just för att den är en dressyrhäst. Sen så är det självklart att en ''skogsmulle'' eller dressyrhäst kan bli sliten fortare än en 'hopphäst'. 
 
Missförstå ingenting , hoppas ni fattar mitt tänk. ;)
Kommentarer
Postat av: Mariama

Bra skrivet! Tycker ungefär så som du :)
Kram!

Svar: Tack! :)Kram!
Caroline Hellgren

2012-11-20 @ 18:54:49
URL: http://MariamaMbye.blogg.se
Postat av: Lina

Ja, håller med. Hästen är inte gammal så länge den är pigg o glad! :D Det är bra gjort tycker jag att du trappar ned på de slitande (hoppning) men ändå inte slutar! Är hon fortfarande pigg så vore de ju synd att sluta helt! ;) Jättebra skrivet! :)

Svar: Tack! :)
Caroline Hellgren

2012-11-20 @ 19:54:10
Postat av: Kajza

man märker nog på hästen när den börjar bli "gammal", oavsett ålder. Sen finns ju de fysiska ålderstecknena också - När tänderna blir dåliga, stelheten kommer. men det är nog upp till var och en att själv bedöma att hästen börjar bli gammal... Några av våra RS-hästar är 20+ och bockar fortfarande omkring i galoppen på lektion. lovely. <3

Svar: precis :) min 22 åriga ponny bockar stutsar o flyger hela tiden ;)
Caroline Hellgren

2012-11-20 @ 20:16:22
URL: http://dumlesdagbok.blogg.se
Postat av: Patricia

Håller med dig! Jag rider en dam som är 19 år men det märks verkligen inte!! sedan finns det en ponny som står i samma stall som är hela 32 år gammal!! han lever livet fullt ut. Rids dagligen och fräser på i skogen så att nästan jag och min medryttar ponny måste öka på för att hinna med. Riktigt kul att se såpass gammal ponny att ha sån glädje och fortfarande ha kvar all energi :)

Svar: Hade en 30 årig som bocka av mig hela tiden i galoppen av glädje :)
Caroline Hellgren

2012-11-20 @ 21:13:18
URL: http://trisi.blogeg.se
Postat av: Patricia

Haha, jo precis det e ju väldigt kul med sånna hästar :P

2012-11-22 @ 21:33:13
URL: http://trisi.blogg.se

Kommentera inlägget här:






Trackback